CMENTARZ WSPANIAŁOŚCI 14 marca 2017, godz. 19.55 Francja, Niemcy, Norwegia, USA, Wielka Brytania 2015, 122', dramat, fantasy Reż.: Apichatpong Weerasethakul wstęp: Karol Szafraniec (filmoznawca) Apichatpong Weerasethakul to twórca doskonale znany i doceniany nie tylko przez światową, ale i nowohoryzontową publiczność, m.in. za sprawą takich tytułów jak Skrajne żądze (3. NH), Choroba tropikalna (5. NH), Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia (11. NH) czy Mekong Hotel (12. NH). Jego najnowszy film na festiwalu Cannes w 2015 roku znalazł się w prestiżowej sekcji Un Certain Regard. Fabuła Cmentarza wspaniałości skupia się wokół dawnego budynku szkoły, w którym został utworzony szpital do opieki nad żołnierzami pogrążonymi w tajemniczej śpiączce. Jenjira, także mająca problemy ze zdrowiem, zgłasza się do placówki jako wolontariuszka. Jest szczególnie zainteresowana żołnierzem o imieniu Itt i to jemu poświęca najwięcej uwagi. Z czasem Jenjira zauważa, że nawiązuje z nim kontakt, a niedługo potem żołnierz odzyskuje świadomość. Prosta narracja skrywa wielowymiarową opowieść, niepoddającą się łatwym i jednoznacznym interpretacjom. Inspiracją dla tej historii mógł być incydent sprzed kilku lat, kiedy w niejasnych okolicznościach 40 żołnierzy musiało przejść kwarantannę w szpitalu na północy Tajlandii. Reżyser, posługując się metaforami, opowiada o sytuacji w swoim kraju: o politycznej zawierusze, zamachach stanu, przemocy i wywołanym protestami paraliżu rządu. Dzieło Weerasethakula to nie tylko alegoria polityczna, ale również poetycka podróż do lat dzieciństwa i rodzinnej wioski reżysera, gdzie rozgrywa się akcja jego opowieści. Autorem zdjęć do filmu jest operator Carlosa Reygadasa, Diego Garcia, w głównych rolach wystąpili aktorzy od wielu lat współpracujący z Weerasethakulem, Jenjira Pongpas i Banlop Lomnoi, a w scenariuszu znalazły się fakty i dialogi pochodzące z ich realnego życia. PRESSBOOK | ZWIASTUN | BILETY Apichatpong Weerasethakul: W porównaniu do moich poprzednich filmów Cmentarz wspaniałości wydaje się bardziej osobisty. Odkąd więcej pracuję nie tyle z poziomu intelektu, ile emocji, interesują mnie granice kina, jego kody, eksperymenty z formą. Właśnie dlatego postanowiłem zrealizować ten film w rodzinnym mieście - widzę, jak szybko to miasto się zmieniło. Odkąd wojskowi przejęli kontrolę nad krajem, czuję, że ludzie niepokoją się o swoją przyszłość i potrzebują ucieczki. Jedną z jej form jest sen - spać, znaleźć się w innej rzeczywistości. Zacząłem obserwować, w jaki sposób śnię i myślę - moje sny były narracyjne, ale zdecydowanie nie w stylu Hollywoodu, pełnego efektów kina gatunków. Moje sny wydawały się bardziej subtelne, zbliżone do życia. Nie uważacie, że w gruncie rzeczy sny nie mają nic wspólnego z malarstwem Salvadora Dali? One są czymś więcej. Sny są też o wiele łagodniejsze niż typowe, znane z kina senne wizje. Z początku fabuła zapowiada się dosyć konwencjonalnie, jednak w miarę upływu czasu, gdy bierze ją w posiadanie Jenjira, spowalnia i przechodzi w senną ucieczkę. (senses of cinema) bilety w cenie 11 i 13 zł (członkowie Klubu - 7 zł) dostępne w kasie MCK SOKÓŁ oraz on-line Do zobaczenia w kinie! O Klubie DKF - TUTAJ Informacje o kolejnych wydarzeniach w ramach DKF-u będą rozsyłane w każdy piątek. Aby zrezygnować z otrzymywania newslettera DKF KOT, prosimy wysłać zwrotnego maila za pomocą odnośnika: Rezygnacja KONTAKT Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu 33-300 Nowy Sącz ul. Długosza 3 tel. 18 44 82 610, e-mail: kontakt@mcksokol.pl Kasa (rezerwacje, bilety) tel. 18 448 26 00 Dział Promocji i Marketingu: Piotr Gryźlak - kierownik, tel. 18 448 26 52, p.gryzlak@mcksokol.pl | | |
Komentarze
Prześlij komentarz